2 comentarii

Filme romanesti… sau nu

Deşi sunt departe de ţară, m-am înarmat cu DVD-uri cu tot felul de filme pe care am timp să le văd doar în vacanţă. Nu am ţinut cont ce fel de producţii cinematografice sunt, dacă urmăresc aşa ceva în mod obişnuit, dacă au recenzii bune sau nu (chiar nu m-a interesat deloc acest aspect); ce am prins în graba mea de a-mi face bagajele într-o oră am luat cu mine.

Ei bine, printre ce am prins s-au strecurat şi nişte filme româneşti pe care acum am ocazia să le văd pentru prima oară sau să le revăd ( şi să îmi aduc aminte pe la jumătatea filmului că de fapt îl văzusem – încep să se adeverească presupoziţiile mele că am probleme foarte mari cu memoria).

Printre producţiile mioritice urmărite se numără şi mai recentele Filantropica lui Nae Caranfil şi Legături bolnăvicioase.

Filantropica se apropie de realitatea românească, ce mai face parte din această realitate, în care „lumea se împarte în prinţi şi cerşetori. Între aceste două lumi nu există decât câini vagabonzi. Ei formează clasa de mijloc.” Producţia în care joacă Mircea Diaconu şi regretatul Gheorghe Dinică ilustrează perfect inferioritatea societăţii româneşti. Priveşte exact în subsolul ei, din perspectiva superiorului care face legea. Cerşetoria şi mizeria bat intelectualitatea fără niciun efort, mai degrabă existând eforturi inumane zadarnice din partea celei de-a doua asupra primei. Iar când forţele şi soluţiile s-au epuizat trebuie să te supui în (ne)cunoştinţă de cauză. Astfel, această lume josnic şi mizeră perpetuă şi acaparează aspecte şi personaje care îşi au locul pe un nivel superior al societăţii. Dar aşa este românul, mai bine inferior şi văzut, decât superior şi invizibil. Căci la noi totul se întâmplă pe dos. Uite aşa un profesor de limba română şi scriitor debutant devine mai întâi bătaia de joc a elevilor săi, iar mai apoi, în dorinţa de a cuceri o tânără fotomodel bineînţeles (clişeul lumii moderne), cade în plasa unui „boss”, recunoscut scriitor de texte pentru cerşetori pentru că, vorba ceea, „poveştile vând”. Deşi nu ajunge să cerşească pe stradă, este ceva mai „domn”, căci „boss-ul” îi compune cu o vervă de artist şi îi organizează „scenete” ce trebuie jucate în restaurante, în faţa unui public numeros, care impresionat de cei 10 ani de căsătorie şi de situaţia unui biet profesor şi a unei laborante (care era de fapt secretara şefului) să binevoiască să le plătească consistenta notă de plată fictivă. Numele organizaţiei Filantropica nu este exagerat câtuşi de puţin… aşa cred că se manifestă pe bună dreptate filantropia în România.

Legături bolnăvicioase parcă nu reprezintă tocmai o poveste tipic românească. Sau poate că da, numai că simt influenţe „americăneşti”. O poveste de iubire prea alambicată, incestuoasă şi defectuoasă pentru a arăta cum iubesc românii. Adică, ceea ce văd în acest film, este o poveste americană spusă pe româneşte. Cristina se iubeşte şi cu fratele ei, înnebunit după ea şi gelos pe a treia latură a triunghiului amoros, Alexandra, colega de facultate a Cristinei, fată simplă de la ţară, venită în Bucureşti să studieze şi să descopere experienţe sexuale homosexuale. Bineînţeles, povestea se complică, Cristina este pusă să aleagă. Îi este dificil, pentru că depinde financiar de fratele său, dar ţine şi la Alex. Până la urmă Alexandra îşi dă seama că nu îşi doreşte o astfel de relaţie, în care să existe şi o treia persoană. Şi uite aşa pleacă Cristinica cu maşina sport a lui fratesu’ şi se încheie relaţia de iubire între fete.

Am aşa un chef de urmărit filme româneşti…dar trec la altele cu tentă ceva mai veche.

2 comments on “Filme romanesti… sau nu

  1. alţii fac filme ce-ţi înseninează o zi tristă; ai noştri realizează pelicule care să te arunce şi mai tare în depresie – că nu ne ajungea cât eram în ea…

Lasă un răspuns

