Lasă un comentariu

Puterea conștientizării subconștientului

De aproape 100 de ani se încearcă elucidarea unui fapt extrem de controversat în ceea ce priveşte capacitatea de a manipula mintea umană folosind diferite tehnici. Publicitatea subliminală este un astfel de curent ce a stârnit de-a lungul timpului numeroase controverse. Şi încă mai este un subiect deschis. Oare mintea noastră funcţionează în aşa manieră încât să recepteze informaţii pe care nu le percepem în mod conştient, ci ne sunt induse oarecum invaziv? Deşi avem nenumărate capacităţi şi funcţii mentale extraordinare, nu ne putem auto-proteja în faţa unor mesaje ascunse?

Deja este constatat faptul că mesajele subliminale, indiferent de natura lor, nu produc efecte miraculoase peste noapte, ci în timp. Plecând de la această afirmaţie mi-e foarte greu să înţeleg cum putem fi supuşi unor stimuli de mai multe ori şi să ne invadeze subconştientul, generându-ne comportamentul vizat şi aşteptat de o anumită campanie. Mi se pare de-a dreptul incredibil să nu ne dăm seama de anumiţi stimuli la care suntem supuşi în mod repetat. Mai degrabă, se poate vorbi de o modalitate subtilă, fină de a ne (re)direcţiona către un anumit produs. Şi acest lucru nu este un standard. Ca şi consumatori, avem stabilite opţiuni clare în materie de produse sau branduri. Avem o oarecare maturitate consumerista. Dat fiind că sunt atâtea produse pe piaţă, cu greu ne putem orienta în alegerea lor; am trecut prin etape de căutare, identificare, încercare şi, în cele din urmă, am decis asupra cărui produs ne oprim. Publicitatea subtilă poate interveni atunci când suntem în acea etapă de identificare a unui produs, avem cunoştinţe despre acesta, dar nu avem o opţiune clară. Atunci i se poate oferi clientului cel mult o sugestie.

E practic imposibil să faci pe cineva să îţi cumpere produsul doar expunându-l unui mesaj imperceptibil conştient. Oamenii nu vor cumpăra niciodată produse despre care nu au auzit, iar odată ce produsul este cunoscut pe piaţă nu mai este nevoie de stimuli subconştienţi pentru că oamenii percep conştient existenţa produsului şi îi atribuie o anumită semnificaţie. Ca și consumatori ai unei piețe supra-aglomerate, oamenii au nevoie de un cadru de referință în care să plaseze produsul. Acest cadru de referință este folosit atunci când îl suprapunem pe un stimul pentru a genera o percepție. Deci, dacă este vorba de un produs sau serviciu, va fi perceput într-un anumit mod de fiecare persoană în parte, nicidecum nu va fi indus printr-o tehnică subliminală. Iar muzica sau mirosurile din magazine nu pot genera comportamente de cumpărare, ci pot fi induse anumite stări de spirit, senzații ce pot înclina clientul în favoarea unui anumit produs. Cumpărătorul poate face asocieri pozitive sau negative în legătură cu produsul, luând decizia în funcție de aceste asocieri și dispoziția de moment.

Încă un motiv care mă determină să nu dau crezare acestui tip de publicitate este caracterul invaziv care îi este asociat. Adică odată ce suntem persuadaţi pe ascuns de un astfel de mesaj, e ca şi cum nu am mai raţiona, nu mai suntem conştienţi de comportamentul pe care îl manifestăm sau deciziile pe care le luăm. Suntem cumva hipnotizaţi. Ne îndreptăm robotic către raft, prindem automat produsul/brandul, îl utilizăm inconştient, ne place fără să conştientizăm. Mi se pare exagerat. Într-adevăr, din când în când, folosesc produse luate din instinctul de moment, dar sunt conştientă de alegere, am anumite aşteptări, sunt atentă atunci când îl folosesc dacă îmi îndeplineşte aşteptările şi în funcţie de acest aspect voi decide dacă îl voi mai folosi sau nu. Apropo de sintagma „persuadare pe ascuns” uzată mai sus, tind să cred că am o formulare pleonastică întrucât însuşi termenul „persuadare” are o conotaţie negativă, sugerând ideea de influenţare absconsă, cel ce doreşte să influenţeze eschivându-se de consecinţele ulterioare. Deci, persuadarea pe ascuns are o conotaţie negativă dublă, consumatorul fiind considerat un ins uşor de înşelat prin orice mijloace.

Știu că mintea umană e ușor de controlat, dar nu chiar de o așa manieră în care să îți invadeze inconștientul și să te determine să faci ceva ce nu vrei să faci. Sunt factori care te pot orienta să faci ceva, dar ești conștient de acțiunea respectivă și o faci în cunoștință de cauză.

Publicitatea subliminală este un subiect extrem de controversat și foarte interesant totodată. Cel puțin eu chiar aș fi dispusă să particip la un astfel de studiu să văd dacă e chiar așa de simplu să te joci cu mintea umană și să o determini să întreprindă o acțiune doar în urma trimiterii unui stimul subconștient.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: